خانه مهندسی شیمی ایران

۰
معرفی گرایش طراحی فرآیند

معرفی گرایش طراحی فرآیند

فرآیند یعنی‌ عملكرد یا روش‌ و طریقی‌ كه‌ بتوان‌ به‌ یاری‌ آن‌ ماده‌ای‌ را از حالتی‌ به‌ حالت‌ دیگر تغییر شكل‌ داد و منظور از مهندس‌ طراحی‌ فرآیند یعنی‌ فردی‌ كه‌ روش‌ این‌ تغییر و تحول‌ را طراحی‌ كند. گرایش طراحی فرآیندها تقریباً تمام گرایش های دیگر مهندسی شیمی را پوشش می دهد.

تبديل طراحی بيسيك به طراحی تفضيلی، محاسبه هیدرولیک طراحی فرآیندی تجهیزات و تولید مدارک مهندسی PFD P&ID از وظایف اصلی یک مهندس فرآیند است.

در این گرایش دانشجویان با اصول طراحی فرایندهای مهندسی شیمی و تجهیزات مربوطه آشنا می‌شوند و همچنین كار كردن با نرم‌افزارهای طراحی مهندسی شیمی از جمله Aspen Hysys و Ansys Fluent  و کد نویسی را به صورت تخصصی تر فرا می گیرند. 

در ايران به دليل وجود ذخاير عظيم نفت و گاز و توسعه روز افزون صنعت پتروشيمی و صنعت هسته اي آينده شغلی بسيار مناسبی برای این گرایش مهیا می باشد به عنوان مثال، این گرایش در صنعت نفت و گاز، وظیفه طراحی فرآيندهای پالايش نفت و گاز، طراحی برج و مبدل، تعيين مشخصات دستگاه‌ها و سيستم‌های اندازه‌گيری را بر عهده دارد.

در گرایش طراحی فرآیند هدف این است که مواد اولیه کم ارزش را به محصولات با ارزش افزوده بالا تبدیل کنیم.
هر درسی که در گرایش طرآحی فرایند می خوانید طبیعتا پیرامون این موضوع است.  همچنین در این گرایش با اصول طراحی واکنش های شیمیایی و مدل سازی و شبیه سازی واکنش ها آشنا شده و هدف این است که پس از پایان دوره بتوانید این فرآیند خاص را شما طراحی کنید.

قسمت دیگر کار مهندس فرآیند بهینه سازی واکنش ها و بهینه سازی هزینه و بحث های اقتصادی واکنش هاست.

چارت درسی گرایش طرآحی فرآیند:

32 واحد درسی
2واحد سیمینار و 6 واحد پایان نامه

دروس اصلی:ریاضی پیشرفته، ترمودینامیک پیشرفته، انتقال حرارت پیشرفته، انتقال جرم پیشرفته، مکانیک سیالات پیشرفته، طراحی راکتور پیشرفته

بازار کار مهندسی شیمی گرایش طراحی فرآیند:

بازار کار این رشته به دو صورت است: 

1- استخدام دولتی مثل اگهی های استخدام پتروشیمی و صنعت نفت و …
2- استخدام شرکت های خصوصی که در مرکز شهرها هستند. جالب است بدانید معمولا در این آگهی ها خیلی ذکر نمیشه که گرایش چی می باشد.

اما به طور کلی این گرایش در حال حاضر بازار بیشتری دارد اما به همین نسبت هم تقاضا بیشتر است.

ادامه تحصیل در خارج از کشور گرایش ارشد مهندسی شیمی :

به طور کلی گرایش مناسبی برای اپلای نیست و بهتره اگر قصد اپلای دارید روی گرایش هایی مثل مهندسی پلیمر، بیوتکنولوژی و … کار کنید.
 ​​​​​​​


رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید